- نویسنده : komijani wahid
- ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
- کد خبر 12598
- 906 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج پرس حجتالاسلام ابوالقاسم علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ طی یادداشتی آورده است:
با توجه به نیازها و ضرورتهای متنوعی که در دوران غیبت و جامعه منتظر برای رسیدن به جامعه در تراز ظهور وجود دارد، مجموعه الزاماتی را باید مد نظر قرار داد به اختصار و در ۲ بخش راهبردی و ساختاری به آن میپردازیم:
الف – الزامات راهبردی یا رهیافتها و رویکردها؛
در برنامهریزی تربیت نسل منتظر، همواره ۲ جهت و رویکرد اساسی مدنظر است که باید در پیگیری و برنامهریزی راهبردی مورد توجه قرار گیرد و سپس متناسب با آن رهیافتها و نقشه راه ترسیم شود:
رشد جسمانی و آمادگیهای فیزیکی و انگیزشی در جهت تأمین سلامت تن و جسم و روح و روان.
رشد روحانی و معنوی متناسب با عصر ظهور در جهت تقویت ایمانها و باورها.
۱-تمسک و تبعیت از قرآن و عترت؛ هر حرکت تحولی برای رسیدن به مقصد و هدفی روشن، نیازمند به راهنما و هدایتگری است تا آدمی سریعتر و به دور از انحراف و خطا و سردرگمی، از موانع عبور کرده و به مقصود خویش نائل آید. در مسیر انتظار و پیش روندگی به سمت جامعه ایدهآل مهدوی، این قرآن و عترت است که نقش راهنمایی مطمئن را برای ما ایفا میکند. زیرا تمسک به قرآن و توجه به هدایتهای ارشادی و تکلیفی ائمه معصومین (علی هم السلام) به ویژه شخص حضرت حجت (عج) و به موازات آن پرهیز از همراهی با دشمنان آنان و نیز پرهیز از هرگونه حرکت خودسرانه و تابع نفس اماره، آدمی را در مکتب انتظار متناسب با شایستگیهای دولت حق توحیدی تربیت میکند.
۲- دانش بنیان و علمآموزی و توجه به رشد علمی جامعه مسلمین، چه آنکه علم و معرفت و دانش باید به اوج خود رسیده باشد تا بدین سان جامعه مهدوی بر قلههای عزت و پیشرفت علمی قرار گیرد.
۳- عدالتخواهی و مبارزه فراگیر با ظلم و ظلمگرایی و روشن است که این مهم با سکون و سکوت و بیتحرکی سازگاری ندارد.
۴- اقامه احکام و دستورات الهی و عمل جدی به تکالیف دینی و اجتناب از هرگونه عصیان و نافرمانی و گناه و آلودگی در جهت پاسداشت سلامت و طهارت معنوی و تربیتی و اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی.
۵- احساس مسؤولیت اجتماعی و اقدام جهت حل مشکلات مسلمانان و نیز همدلی و همدردی با مظلومان و مستضعفان و…
۶- پذیرش رویکردهای دینی و اصالت بخشیدن به تربیت دینی تا تجلی روح دینمداری و اعتقاد پابرجا و راسخ به دین، در جهت تحقق حاکمیت دین در عرصه زندگی بشر.
ب – الزامات و مؤلفههای ساختاری؛
نهادها و ساختارهای فرهنگی و تربیتی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که کوچکترین اشتباه و بی توجهی و غفلت آنها میتواند سبب خارج شدن خود و خروج دیگران از مسیر تربیت مهدوی باشد، به ویژه در دنیای پیچیده امروز که دشمنان با ابزار مختلف به کمین نشستهاند. شناسایی و جذب و استفاده بهینه و مفید از سرمایههای مادی و معنوی امت اسلام امری است بسیار ضروری که توسط نهادها و سازمانهای مسؤول باید به نحو صحیح ومطلوبی صورت پذیرد. مطلوبترین کار، سازماندهی یک نظام و سیستم تربیتی است که پس از مشخص شدن مبانی و اهداف و راهبردهای تربیتی با رویکرد زمینهساز ظهور، زیرساختها و قوانین و راهکارهای جذب و سازماندهی و به کارگیری سرمایههای عظیم نیروی انسانی و استعدادهای درونی جامعه اسلامی است.
۱ –ساختار و نهاد خانواده مهدوی؛
خانواده یکی از مهمترین و اساسیترین ارکان تربیت مهدی باور و تربیت قرآنی و مکتبی است تا آنجا که خداوند میفرماید: «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً…». از منظر قرآن نهاد خانواده و نقش تربیتی پدر و مادر اساسیترین پایه تربیتی محسوب میشود. در اسلام نه اصالت با فرد است و نه با جامعه، بلکه در اسلام زیر بنای فرد و جامعه را خانواده تشکیل میدهد و اصالت در اسلام با خانواده است. چرا که پیدایش هر انسانی از رابطه پدر و مادری است و آرامش و سلامت هر انسانی هم در پناه زندگی مشترک رقم میخورد.
مع الأسف امروزه در جامعه اسلامی ایران و حتی در سراسر جهان با توجه به گسترش فرهنگهای باطل و تبلیغات وسیعی که درباره سبک زندگی وارداتی و به ویژه غربی میشود، اصل ازدواج و فرهنگ صحیح دینی آن با هجمههای گوناگون و بعضاً بیمهری جوانان مسلمان رو به رو شده است و آمارها در داخل و خارج بعضاً هشدار دهنده است! رهبر انقلاب امام خامنهای (مدظله) با درک عمیق نسبت به این تهدید جدی هشدار میدهند:
«جامعه بیخانواده جامعهای آشفته است؛ جامعه نامطمئنی است، جامعهای است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسلها به یکدیگر آسان منتقل نمیشود. جامعهای که در آن تربیت انسان به راحتی و روانی صورت نمیگیرد. اگر جامعهای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد؛ انسان در بهترین پرورشگاههای خود، پرورش نخواهد کرد».
«اگر در جامعهای خانواده مستحکم شد. زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را بر طرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعهای که اینطور خانواده ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد». (نگارش/۱۳۸۶/ص ۲۱۵)
مهمترین نیاز خانواده مهدوی چیست؟
مهمترین نیاز خانواده زمینهساز، «مدیریت» است و مدیریت، بدون نقشه راه و برنامه راهبردی روشن، موفقیتی نخواهد داشت. مدیریت خانواده از ۲ بخش سختافزاری که متوجه مردان و نرمافزاری که متوجه زنان است تشکیل مییابد و لذا خدای حکیم و قادر، مرد را موجودی سخت و بالعکس زن را با لطافت و نرم، همچون گلبرگهای گلهای بهاری قرار داد. بنابراین مرد و زن جدا از هم ناقصند و در بستر زندگی مشترک میتوانند با هماهنگی هم، کانون خانواده را به کانون تربیت و پرورش انسانهای شایسته در راستای اهداف نهضت مهدوی؛ تبدیل کنند. از این منظر اساسیترین پایه سرمایه جامعه مهدوی؛ خانواده است و لذا باید هر یک از اعضای آن بر حقوق و وظایف یکدیگر در دوران انتظار، واقف بوده و در انجام آن نیز کوشا باشند.
نکته مهم در تربیت زمینهساز که بر مسؤولیت پدران و مادران نسبت به فرزندان میافزاید این است که اثرپذیری فرزندان از والدین در تمامی دوران رشد اعم از بارداری، شیرخوارگی، کودکی و نوجوانی است.
۲- نهاد و سازه تربیت مربی مهدوی (ضرورت تربیت مربیان مهدوی)
جامعه بشرى روز به روز همگام با پیشرفت علم و تکنولوژى در حال نوشوندگى و رشد و پیشرفت است، امر مهم تربیت که با استفاده از شبکه عظیم مربیان در حال جریان است باید همواره در ۲ جهت اساسى مجاهدت و تلاش بىوقفه داشته باشد.
۱. نو شوندگى محتوایى و ساختارى اعم از متون آموزشى و تربیتى و شیوهها و روشهاى آموزشى و تربیت با استفاده از ابزار کمک آموزشى جدید.
۲. تربیت مربیان متعهد و متخصص با برخوردار شدن از ۳ عنصر دانش، توان و انگیزه، در جهت نیازهاى تربیتى، جامعه مهدوى. بازسازى و بازمهندسى و به روزشوندگى نهادهاى تربیت مربى مهدوى از گامهایى است که مسیر رو به جلو تربیت زمینهساز را قوت بیشترى مىبخشد.
امام علی (ع): «لا یَحملُ هذا العَلَم الا أهلُ البَصرِ وَالصّبرِ و العلمِ بِمَواقعِ الحقّ …»؛ پرچم مدیریت و فرماندهی را بدوش نمیکشد مگر کسی که صاحب بصیرت و مقاومت و آگاه به مواضع و مسائل حق باشد. (نهج البلاغه فیض/خ ۱۷۲)
مؤلفههای سرمایهای در تربیت زمینهساز؛
تفکر و عمل بسیجی؛
تفکر بسیجی ترجمانی از تفکر مهدوی است.
پیوند و بیعت با ولایت، ایمان و اخلاص، حریت در عبودیت، اطاعت آگاهانه، عدالتخواهی، ظلمستیزی، شهادتطلبی عاشقانه، ایثارگری کریمانه، زهد و قناعت، تواضع و صمیمیت، شجاعت و دلاوری، صلابت و کوبندگی، ابتکار و خلاقیت، عزت نفس، گمنامی و دوری از شهرتطلبی، مدیریت و تدبیر شایسته، غیرت و جوانمردی، تعهد و وفاداری، صبر و پایداری، ترحم و نوعدوستی، عبادت و استغاثه به درگاه خدا، تکبر در برابر استکبار و … همگی از فرهنگ و تفکر بسیجی درخشندگی خاصی دارد! (حسن بیگی/ ۱۳۹۰ /ص ۸۶)
پیشینه تمدنی و تحولی (بعثت، غدیر، عاشورا؛ چه آنکه عاشورا برآمده بعثت و غدیر و انتظار نیز دامنه و ادامه عاشوراست) بعثت و غدیر به منزله ۲ حماسه بزرگ است که یکى مأموریت نبوت و رسالت را به اتمام رسانیده است و دیگرى سرآغاز جریان امیدبخش امامت و ولایت در جهت ضمانت بقاء شریعت نبوى است و از این حدیث که عظمت هر دو حماسه در تابلو خون رنگ کربلا و نهضت عاشورا براى همیشه زمان به نقش و نگار در آمده است جاودانه و ماندگار خواهند بود، از این روى براى دوران انتظار سرمایهاى گرانسنگ محسوب مىشوند، چه آنکه انتظار نیز ترجمانى از بعثت و غدیر و عاشورا است.
از اینکه بگذریم عناصر و مؤلفههاى دیگرى نیز وجود دارد که براى تربیت زمینهساز ظهور سرمایهاى مفید و مؤثر تلقى مىشود که از آن جمله است.
اعتماد، عدالت، امنیت، ولایتپذیری، وحدت و انسجام ملی، آزادی و حریت، مصلحت و حکمت
نتیجه :
طبق صریح آیات وحی که از آن جمله است آیه ۹ سوره مبارکه صف «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» جهتگیری اصلی در آموزههای اسلام، شکوفایی استعدادهای بشر پس از دریافت هدایتهای نافذ انبیاء و اولیاء خدا و کسب تجربیات فراوان در گذر زمان و تجلی شایستگیهای امت در تراز خاتم اوصیاء حضرت مهدی (عج) است تا در قیام و فریاد آخر، عهدهدار مسؤولیتها و مأموریتهای سنگینی در نهضت و دولت مهدوی (عج) باشد.
در واقع آخرالزمان هنگامه تجلی رشد یافتگی و رسیدن به اوج آمادگی همه جانبه تمامی دوستداران واقعی امامت و ولایت است که بشریت تشنه عدالت و پاکی و معنویت را متوجه کانون امامت یعنی حضرت مهدی (عج) میکند و در رکاب آنحضرت سازماندهی و به کارگیری میکند.
تحقق این امر مهم از طرفی تربیتی عمیق و نظامند و هدفمند را طلب میکند و از طرفی نیز نهادها و ساختارهایی که شاکله عظیم جبهه مهدوی را سامان داده و پیشبرندگی و عدالت گستری و ظلم ستیزی و دین محوری و ولایتمداری را در زندگی نهادینه سازد و بدینسان عرصه گیتی را برای هنگامه ظهور فراهم و آماده سازد. انجام و تحقق رسالت عظیم تربیت زمینهساز دولت مهدوی بیش از هر چیز نیازمند نظامات و نهادهایی است که ضمن تربیت مربیان و متربیانی شایسته، قابلیتها و ظرفیتهای نظری و عملی جامعه بشری را به خوبی شناسایی، جذب، سازماندهی و در نهایت تربیت و پرورش دهندگی و به کارگیری کند.
این امر لازم و ضروری جز در بستر ساختارها و شاکله سالم و جامع و به دور از نقص و عیب و حتی تهدید و ضعف امکانپذیر نیست و لذا به موازات پیشروندگی باید متناسب با شرایط جدید و اقتضائات زمانی و مکانی، ضمن رصد عوامل محیطی (فرصتها و تهدیدات، ضعفها و قوتها) در جهت ترمیم و به روز شوندگی نظامات و ساختارها و برنامههای راهبردی و عملیاتی اعم از امور سختافزاری و نرمافزاری، اهتمام ورزید. باز مهندسی ساختاری تربیت زمینهساز ظهور ناظر بر نظارت و کنترل و اقدام عملی جهت تحقق این امر مهم و ضروری است. چه آنکه تغییر در شرایط زمان و مکان، تغییر و تحول در کم و کیف ساختارها و نهادهای فرهنگی و تربیتی را نیز طلب و اثرگذاری برنامه ها و اقدامات را تضمین میکند.