×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

:: اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 16 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ازبین رفتن اَبَر میکروب‌ها با نانوفناوری
تهران پردیس

به گزارش خبر گذاری صدا و سیما محققان دانشگاه RMIT در استرالیا روشی جدید و بدون دارو برای جلوگیری از عفونت‌های پس از عمل در افرادی پیشنهاد کرده اند که ایمپلنت تیتانیوم دریافت می‌کنند. اکنون، محققان نوآوری دیگری را توسعه داده اند که از تکه‌های فسفر سیاه در اندازه نانو برای مقابله با عفونت زخم ناشی از ابر میکروب‌ها استفاده می‌کند.
آرون البورن (Aaron Elbourne) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: همانطور که ماده نانو تجزیه می‌شود، سطح آن با اتمسفر واکنش می‌دهد تا گونه‌های فعال اکسیژن تولید کند. این گونه‌ها در نهایت با جدا کردن سلول‌های باکتریایی به درمان کمک می‌کنند.
در مطالعه حاضر، محققان ایمنی و اثربخشی استفاده از نانولکه‌های فسفر سیاه (BPNFs) را بر روی باکتری‌های رایج ومقاوم به دارو و E. coli آزمایش کردند.
باکتری‌های تحت درمان با نانولکه‌های فسفر سیاه، پس از ۲۴ ساعت، بیش از ۹۹ درصد کشته شدند. فسفر سیاه نه تنها باکتری‌ها را بدون آسیب رساندن به سلول‌های دیگر از بین بردند، بلکه پس از از بین بردن تهدید عفونت، خود تجزیه شدند.
والیا دیگر محقق این مطالعه گفت: نانوفناوری ضد میکروبی ما به سرعت بیش از ۹۹ درصد از سلول‌های باکتریایی را از بین برد که بسیار بیشتر از درمان‌های رایج امروزی برای درمان عفونت‌هاست.
هنگامی که محققان اثربخشی فسفر سیاه را در برابر یک چرک خشک کن، روی زخم موش‌ها آزمایش کردند، دریافتند که هر دو به طور قابل مقایسه‌ای در پاکسازی موثر هستند.
نانولکه‌های فسفر سیاه همچنین بهبود زخم و بازسازی بافت را در سطح ماکرو و میکروسکوپی در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. درمان روزانه با فسفر سیاه طی هفت روز باعث بسته شدن ۸۰ درصد از زخم بدون هیچ شواهدی از قرمزی یا شکستگی پوست، شد.
محققان به این نتیجه رسیدند که بهبود مشاهده شده نشان می‌دهد که نانوفلکه‌های فسفر سیاه باعث بهبود زخم می‌شوند حتی زمانی که زخم‌ها با باکتری بسیار مقاوم آلوده شده باشند. در حالی که خواص ضد میکروبی فسفر سیاه شناخته شده است، خواص ترمیم زخم آن به خوبی مستند نشده است.
شرح کامل این مطالعه در مجله Advanced Therapeutics منتشر شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.